Posilňovanie rovnosti príležitostí v rámci projektu pozitívne prispieva:
- ku kvalite života všetkých obyvateľov spoločnosti
- k zlepšeniu životných podmienok rôznych znevýhodnených skupín, akými sú ženy, zdravotne postihnutí ľudia, starší ľudia atď.,
- vzhľadom k tomu, že príspevok k rovnosti príležitostí patrí medzi hodnotiace kritéria predloženého projektu, významne môže ovplyvniť jeho schválenie.
Uplatňovanie princípu rovnosti príležitostí je možné zohľadňovať z viacerých hľadísk a na viacerých úrovniach. Nasledovné riadky ponúkajú jeden z možných modelov posudzovania pozitívneho uplatňovania princípu rovnosti príležitostí a rodovej rovnosti v projekte. Vzhľadom na projektový cyklus, môže žiadateľ zhodnotiť príspevok k rovnosti príležitostí na rôznych stupňoch realizácie prostredníctvom nasledovných príkladov kontrolných otázok:
1. Realizujúca organizácia
Hlavná otázka: Je politika rovností príležitostí súčasťou filozofie, strategického plánovania, reálneho fungovania a každodennej činnosti organizácie?
Pomocné otázky:
- Má organizácia skúsenosti s realizáciou projektov zameraných na posilňovanie rovností príležitostí a/alebo odbúravaní nerovností a diskriminácie znevýhodnených skupín?
- Disponuje organizácia dokumentmi (rôzne strategické, plánovacie dokumenty, etické kódexy, kódexy správania, kolektívne zmluvy a pod.), ktoré zohľadňujú aj princípy rovnosti príležitostí, rodovej rovnosti, zásady rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie?
- Disponuje organizácia nástrojmi a mechanizmami, ktoré zabezpečujú uplatňovanie týchto princípov aj v každodennej praxi organizácie?
- Zamestnáva organizácia ľudí zo znevýhodnených skupín ? Aký je podiel týchto zamestnancov a zamestnankýň na riadiacich a rozhodovacích pozíciách? Aké je ich postavenie v štruktúre organizácie? Aké podmienky im organizácia vytvára pre ich plnohodnotnú realizáciu?
- Podieľajú sa niektoré skupiny podľa pohlavia/rodu na chode organizácie vo výraznejšej miere ako iné? Aký je podiel mužov a žien v štruktúre zamestnancov? Aký je podiel žien na riadiacich a rozhodovacích pozíciách?
- Vytvára organizácia možnosti pre uplatnenie sa osobám s rodičovskými povinnosťami, prípadne starajúcimi sa iných členovo rodiny?
- Vytvára organizácia nástroje alternatívnej organizácie práce (telework, pohyblivá pracovná doba, krátený úväzok a iné …) tak, aby mali možnosť sa v nej uplatniť aj osoby s rodinnými povinnosťami?
- Sú organizácia, jej zariadenia, a jej okolie bezbariérové a bezpečné ? Sú priestory a služby v nich, alebo nimi poskytované dostupné pre vozíky a iné podobné pomôcky (invalidné vozíky, kočíky, barly apod.). Sú ľahko prístupne pre ľudí zo zníženou pohyblivosťou, rodičov s deťmi v kočíkoch? Je okolie a priestor dostatočne osvetlený? Sú zohľadnené ďalšie aspekty bezpečnosti?
- Absolvovali zamestnanci a zamestnankyne, alebo realizačný tím projektu adekvátne vzdelávanie v oblasti rovnosti príležitostí a/alebo rodovej rovnosti?
2. Participácia znevýhodnených skupín
Hlavná otázka: Aká je úloha znevýhodnených skupín, ktoré čelia nerovnostiam na trhu práce a v prístupu k verejným službám a zdrojov v plánovanom projekte
Pomocné otázky:
- Sú konkrétne znevýhodnené skupiny cieľovou skupinou celého projektu – t.j. účastníkmi a účastníčkami konkrétnych z jeho aktivít, resp. užívateľmi jednotlivých služieb alebo výsledkov projektu ?
- Predpokladá projekt mapovanie špecifických potrieb skupín, ktoré čelia znevýhodneniam alebo diskriminácii s cieľom prispieť k prekonávaniu znevýhodnenia?
- Je projekt spracovaný s ohľadom na špecifické potreby znevýhodnených skupín, tak aby ich nerovné východiskové pozície neprispievali k nerovnostiam pri využívaní „rovnakých šancí a príležitostí“ ?
- Reaguje projekt na rôznorodé životné situácie mužov a žien v cieľovej skupine s cieľom zlepšiť participáciu znevýhodnených skupín na trhu práce a/alebo prístup k verejným službám a zdrojom?
- Zahŕňa projekt doplnkové služby pre znevýhodnené cieľové skupiny, ktorých zámerom je zlepšiť prístup k využívaniu projektových aktivít a služieb (napr. zabezpečenie dopravy, úhrada cestovných a iných možných výdavkov, služby starostlivosti o deti a iných členov rodiny, asistenčné služby, tlmočnícke služby)?
3. Ciele a aktivity projektu
Hlavná otázka: Sú ciele a aktivity projektu priamo spojené s odbúravaním nerovností a diskriminácie znevýhodnených skupín a posilňovaním rovností príležitostí?
Pomocné otázky:
- Zameriava sa projekt na odstraňovanie bariér,ktoré by znevýhodneným skupinám bránili vo využívaníverejných zdrojov a služieb?
- Zameriava sa projekt na integráciu sociálne vylúčených komunít napr. formou zlepšenia fyzickej prístupnosti, dostupnosti služieb? Zlepší projekt nejakou konkrétnou formou ich postavenie alebo kvalitu života? (akou formou a v akej konkrétnej oblasti)
- Je projekt zameraný na odbúravanie stereotypov a predsudkov voči znevýhodneným skupinám?
- Prispieva projekt k prekonávaniu bariér fyzického prostredia?
- Prispieva projekt k zlepšeniu bezpečnosti prostredia (environmentálnej, fyzickej, sociálnej?)
- Sú verejné služby a priestory dostupné imobilným klientom, klientom so zníženou mobilitou ?
- Pomáha projekt sprístupňovať rôzne zdroje a služby aj osobám so zníženými senzorickými a vyjadrovacími schopnosťami (sluchové a zrakové obmedzenia)? Poskytuje projekt služby tlmočnícke a sprievodcovské pre znevýhodnené senzomotorické znevýhodnené skupiny ľudí?
- Pomáha projekt prekonávať dopady znevýhodnenia pozitívnymi vyrovnávacími opatreniami?
- Sú služby a priestory prístupne deťom, resp. osobám, ktoré sa starajú o deti a zároveň potrebujú dané služby využívať alebo priestory navštevovať (dostupnosť pre kočík, kútik pre deti apod.)
- Sú ponúkané služby skutočne dostupné pre znevýhodnené cieľové skupiny? Vníma projekt dostupnosť s ohľadom na viaceré možné bariéry ako napr. fyzická (vzdialenosť, bariéry) dostupnosť, finančná dostupnosť, informačná dostupnosť, dostupnosť s ohľadom na rôzne životné situácie (predsudky voči klientom/klientkam, časové možnosti klienta/klientky)?
- Sú služby ponúkané v čase, ktorý cieľovým skupinám vyhovuje? Sú služby ponúkané v čase, ktorý vyhovuje aj znevýhodneným skupinám v cieľovej skupine?
- Je súčasťou projektu osobitné vzdelávanie v oblasti rovnosti príležitostí a/alebo rodovej rovnosti či už zamerané na realizačný tím a/alebo cieľové skupiny?
4. Rozpočet projektu
Hlavná otázka: Sú finančné a materiálne zdroje čerpané v súlade s princípmi rovnosti príležitostí a rodovej rovnosti?
Pomocné otázky:
- Ako budú využívané zdroje z hľadiska rovnosti príležitostí a rodovej rovnosti? Aký prínos budú mať použité zdroje pre mužov a ženy?
- Predpokladá rozpočet rovnosť v odmeňovaní mužov a žien pre porovnateľné pozície?
- Obsahuje rozpočet financovanie položiek, ktoré budú priamo zamerané na podporu znevýhodnených skupín s cieľom podporiť ich participáciu v projekte, alebo prekonávanie bariér, s ktorými sa stretávajú pri využívaní verejných služieb a zdrojov?
5. Monitorovanie a hodnotenie výsledkov projektu
Hlavná otázka: Sú procesy monitorovania a hodnotenia nastavené tak, aby poskytovali údaje a mapovali prínos realizovaného projektu k odbúravaniu nerovností diskriminácie znevýhodnených skupín a k posilňovaniu rovnosti šancí a rovnosti príležitostí?
Pomocné otázky:
- Plánuje projekt sledovať zapájanie konkrétnych cieľových skupín pre štatistické účely vzhľadom na viaceré aspekty znevýhodnenia a diskriminácie ako napr. pohlavie / rod, rasa / etnicita, sociálny status, rodinný stav, vek, zdravotný stav, sexuálna orientácia, prípadne viera / náboženstvo a prípadne iné potrebné charakteristiky (napr. obete násilia páchaného na ženách)?
- Je štatistické zisťovanie nastavené tak, aby získal aj rodovo rozlíšené údaje – t.j. údaje delené na mužov a ženy?
6. Publicita
Hlavná otázka: Zohľadňujú procesy a aktivity v oblasti publicity princípy nediskriminácie, rovnosti príležitostí a rodovej rovnosti?
Pomocné otázky:
- Predpokladá projekt mapovanie špecifických komunikačných potrieb skupín, ktoré čelia znevýhodneniam alebo diskriminácii s cieľom prispieť k prekonávaniu znevýhodnenia?
- Sú v projekte (pláne publicity) zohľadnené alternatívne komunikačné nástroje pre klientov a klientky, ktorí majú špecifické potreby (prekonávajúce zrakové, sluchové a jazykové a iné podobné bariéry) ?
- Sú súčasťou projektu aktivity osobitné zamerané na prekonávanie bariér a prekážok vo využívaní informačných zdrojov najmä vo vzťahu k znevýhodneným cieľovým skupinám? Aké aktivity sú plánované? Ako budú do nich zapojené dotknuté znevýhodnené skupiny?
Nie je možné očakávať, že všetky projekty financované zo štrukturálnych fondov budú v rovnakej miere zohľadňovať všetky aspekty vymedzené v rámci jednotlivých okruhov formou pomocných otázok. Rôznorodosť operačných programov ako aj rôznorodosť životných situácií, ktoré vedú k znevýhodneniam a diskriminácii to neumožňujú. Je však možné predpokladať, že čím viac týchto otázok posudzovaný projekt pozitívne zapracováva, tým pozitívnejší prínos k zlepšovaniu rovnosti príležitostí je v konečnom dôsledku možné od výsledkov takto navrhovaného (resp. realizovaného) projektu očakávať.